Чому в Україні досі немає електронного поліса «автоцивілки»?

Керівник робочої групи МТСБУ з питань впровадження електронного поліса Андрій Перетяжко в інтерв’ю порталу forinsurer.com оцінив перспективи впровадження електронного поліса за найбільш популярним видом страхування.

З технічної точки зору ніяких проблем немає, - запевняє експерт, - складності виникають на законодавчому рівні. Ще 4 роки тому ЛСОУ, УФС і асоціація «Страховий бізнес» вийшли з пропозицією до керівництва країни внести зміни до Закону «Про ОСЦПВ». У цьому зверненні було три ключових посилу:

- Впровадження прямого врегулювання в ОСЦПВ;

- Прискорення процедур виплат з гарантійних фондів МТСБУ за компанії-банкрути;

- Перехід до електронного полісу.

Ці зміни дозволили б навести порядок в сегменті "автоцивілки", надати додаткові гарантії потерпілим, а також забезпечити застрахованих якісним сервісом. Це значно підвищило б довіру до ринку. Адже сьогодні в наймасовішому виді страхування тотально не виконуються зобов'язання.

Але донині ці пропозиції так і не втілені в життя. Насправді, нам нічого не заважає і «велосипед» вигадувати не потрібно. Саме впровадження електронного полісу ОСЦПВ має стати локомотивом для використання електронних договорів в інших видах страхування. А це, в свою чергу, спровокує появу нових продуктів і сервісів.

Проте, для багатьох учасників процесу електронний поліс не входить в сферу пріоритетів, а у декого немає розуміння важливості цього кроку. Мова не тільки про депутатів, а й деяких страховиків. Наприклад, ще донедавна був популярний міф про те, що електронний поліс ОСЦПВ буде недоступним для пенсіонерів і жителів віддалених регіонів України, які не звикли користуватися інтернетом.

Хоча очевидно, що після впровадження електронного поліса все одно залишаться офіси, агенти, інші посередники (автосалони, банки), які продають «автоцивілку» в традиційній формі. Нововведення полягатиме лише в тому, що компанія не стане виписувати паперовий бланк, а буде вносити дані про клієнта безпосередньо в базу даних і роздруковувати за бажанням клієнта виписку з електронного договору.

Якщо ж говорити саме про інтернет-продажі, то це окремий сегмент, розвиток якого - тривалий, еволюційний процес. Досвід інших країн показує, що в перший рік частка полісів ОСЦПВ, укладених онлайн, досягне 5-7%, і це буде дуже хорошим показником.

На сьогодні близько 10% всіх полісів «автоцивілки», які знаходяться на руках у клієнтів - це проблемні бланки (бланки компаній-банкрутів; бланки з елементами підробки або фальсифікації зі свідомо неправдивими даними, які вносять продавці; фальшиві поліси та інші договори, які не набрали чинності, наприклад, ті, які числяться загубленими). За результатами 2015 року загубленими вважалися 105 тисяч бланків полісів ОСЦПВ, а 345 тисяч були зіпсовані. Тобто, кожен 10-й автовласник або не отримає відшкодування в принципі, або матиме величезні проблеми. Ситуація ускладнюється збільшенням числа неплатоспроможних компаній.

Ще одна проблема – внесення полісів до бази даних МТСБУ з великим запізненням, що знову-таки несе для страхувальника певні ризики. Наприклад, він не може перевірити його валідність відразу після укладення договору.

Наслідком цих двох проблем стала відсутність нормального контролю на ринку. При електронному полісі вся інформація буде надходити, по суті, в режимі онлайн, як по кожній компанії, так і в цілому по ринку. Крім того, відмова від паперових бланків допоможе знизити адміністративні витрати, які становлять близько 100 млн грн.

Плюс до всього, поліція зі свого боку отримає простий і зрозумілий інструмент перевірки договорів безпосередньо через централізовану базу МТСБУ, що дозволить знизити число незастрахованих.

Звичайно, поява електронного полісу призведе до змін в системі роботи агентів та страховиків. Фактично, вони зможуть відстежувати роботу продавців, і відмовлятися від послуг агентів, які не влаштовують компанію. Це ж стосується і демпінгу. Сьогодні в паперовий бланк поліса можна вписати одну ціну, а з клієнта взяти зовсім іншу суму, але електронний поліс змусить всіх вести прозору бухгалтерію.

Відповідне IT-рішення було успішно протестовано ще рік тому. Жодних проблем з видачею електронних полісів і адмініструванням відповідної бази даних не існує. Все готово до промислової експлуатації. Впровадження цього рішення страховими компаніями вимагатиме максимум кілька сотень тисяч гривень, і будь-яка компанія, яка називає себе «страховою», в силах вкласти таку суму в модернізацію свого бізнесу і в якість обслуговування клієнтів.

Експерт з оптимізмом оцінив перспективи впровадження законодавчих змін. «Ми дуже розраховуємо, що до кінця 2016 року Верховна Рада прийме нову редакцію закону «Про ОСЦПВ» на радість 8 мільйонам автовласників», - заявив він.

googlef3f44d3f0ec0258c.html