Медична реформа: смерть страхової медицини чи друге дихання?

З прийняттям законопроекту №6327, Парламент дав старт медичній реформі в Україні. Проте і надалі у населення існує побоювання, що насправді справа не піде далі порожніх гасел і декларацій, рівень медичних послуг залишиться на низькому рівні, а якісна медицина і надалі буде платною.

Цікавим є і з’ясування місця страхових компаній в нових умовах, коли держава гарантує надання певного обсягу медичних послуг за державний кошт.

Отже, вже наступного року реформують рівень першої медичної допомоги. За три роки змінять всю структуру охорони здоров’я.

Буде запроваджена система державного медичного страхування, що дозволить акумулювати значні кошти, за рахунок яких оплачувати послуги. Не секрет, що іноді ці витрати можуть сягати сотень тисяч гривень. Треба забезпечити і належний рівень оплати праці медиків, і надати хворому передбачені протоколами медичні препарати. І замість того, щоб сором’язливо видавати родичам хворого довгий перелік ліків, яких наразі в наявності немає, і радити платити по 50 чи 100 гривень санітарці, щоб та хоч іноді допомагала у догляді – ці витрати напряму фінансуватиме держава.

Наразі при здійсненні лікування понад 90% ліків громадяни купують власним коштом. Понад половину українців відмовляються від лікування або обмежують його через брак коштів на ліки. В результаті мед реформи ці витрати будуть профінансовані державою, а отже – пацієнт зможе одужати швидше і не «запускати» хворобу до більш важких стадій.

В результаті реформи з’являться так звані списки послуг, які фінансуватимуться за рахунок бюджету повністю, або не фінансуватися взагалі. Зокрема, до послуг, які будуть на 100% профінансовані державою, увійдуть первинна допомога (послуги сімейних лікарів, терапевтів, педіатрів), екстрена допомога (різке погіршення стану здоров'я, серцевий напад, інсульт, гострий апендицит, ниркова недостатність, запалення легенів), паліативна допомога (перш за все - адекватне знеболювання), лікування у вузькопрофільних фахівців за направленням сімейного лікаря і планове лікування в рамках програми медичних гарантій. Загалом перелік безкоштовних послуг буде набагато ширшим, ніж зараз. Крім того, зберігатимуться програми цільового лікування онкології, гепатиту, СНІДу та ін.

Натомість, лікування станів, які не становлять загрози для життя, не оплачуватимуться взагалі. І саме в цій сфері можуть знайти своє місце комерційні страхові компанії, які візьмуть на себе оплату цих послуг (або оплату більш комфортного сервісу для застрахованих осіб).

Медреформа не передбачає закриття лікарень або звільнення медперсоналу. З усіма існуючими мед закладами та окремими медиками будуть укладені договори. А далі слово за конкуренцією, підкріпленою принципом «гроші йдуть за пацієнтом»: у некваліфікованого лікаря, що погано ставиться до пацієнтів, ніхто не лікуватиметься, і він, відповідно, залишиться без грошей. Так само не отримають достатніх коштів погано оснащені і мало завантажені клініки. Вони, скоріше за все, будуть перепрофільовані під реальні потреби населення - на реабілітаційні, діагностичні центри або хоспіси. Як показує світовий досвід, саме високонавантажені великі лікарні дозволяють забезпечити високу якість медичних послуг.

Більше того: реформа надасть імпульс до розвитку сільської медицини. В селах з’являться лікарі і фельдшери. Як показують розрахунки, обслуговування лікарем двох тисяч пацієнтів дозволить отримати близько 800-900 тисяч гривень, з яких половина коштів піде на забезпечення діяльності лікаря (оренда, витратні матеріали), а решта – зарплата. З урахуванням необхідності утримувати лікаря, фельдшера і медсестри, це виходить сумарно по 35 тисяч. Якщо ж місцева громада звільнить амбулаторію від оренди (що вивільнить додаткові кошти на зарплату), а ще забезпечить лікаря житлом – у молодих спеціалістів з’явиться реальний стимул.


В законі закладено, що базою для розрахунку компонента оплати лікаря в тарифі повинна бути 250% від середньої зарплати по країні за липень минулого року. Відтак, у 2018 році базовий розмір зарплати лікаря становив би 18 347 гривень. Далі все залежить від ефективності медичних установ.

Національна служба здоров'я України виступатиме оператором, і своєрідним модератором медичних витрат. Гроші з фондів медичного страхування не знаходяться в управлінні цієї організації, а перебувають на казначейських рахунках. Це дозволяє мінімізувати корупційні ризики і зробити підконтрольними усі фінансові витрати, які зможуть контролювати Рахункова палата, Державна аудиторська служба, НАБУ і Нацагентство з питань запобігання корупції.

НСЗУ укладатиме договір з лікарем або лікарнею і перевірятиме його виконання.

Принципово зміниться і сфера невідкладної допомоги. Міністерство охорони здоров'я розробило 4-модульну програму перепідготовки фельдшерів і лікарів швидкої, яка спрямована на підвищення їх кваліфікації відповідно до міжнародних стандартів надання невідкладної допомоги. Навчання парамедиків, відповідальних за оцінку стану пацієнта і забезпечення необхідної допомоги на місці події, а також під час транспортування в лікарню, триватиме 3 роки і буде прирівнюватися до рівня бакалавра. Завдання парамедика – визначити складність стану хворого, поставити попередній діагноз, вжити невідкладних заходів для полегшення або стабілізації стану хворого, і якнайшвидше транспортування до лікарні, де зможуть надати якісну спеціалізовану допомогу.

В місцевостях, де надання оперативної спеціалізованої допомоги не видається можливим, будуть впроваджені технології телемедицини. Її суть – у використанні сучасних заходів зв’язку для отримання необхідних профільних консультацій. І це не обов’язково буде консиліум в режимі відео конференції. Наприклад, якщо є підозра на інфаркт, або наявний стан не є загрозливим, щоб везти пацієнта за сотню кілометрів, профільний лікар може отримати від сільського фельдшера або лікаря результати кардіограми електронною поштою, і так само дистанційно зробити інтерпретацію цих даних, і надасть необхідні рекомендації. На обладнання сільської медицини сучасними засобами комунікації заплановано інвестувати 5 млрд. грн..

Телемедицина спростить діагностику в тих випадках, коли не потрібен персональний огляд. До того ж, це значно розширить можливості для пацієнтів з віддалених районів проконсультуватися у вузького фахівця, а в деяких випадках (наприклад, в кардіології) - допоможе врятувати життя.

googlef3f44d3f0ec0258c.html